Szukaj w serwisie
    
   Najwa¿niejsze narzêdzia
Produkty wymagaj±ce CE
- akty prawne, informacje
Wyszukiwarka norm zharmonizowanych
Aktualno¶ci CE
Prenumerata aktualno¶ci
    
   CE - przewodnik
Oznakowanie CE: podstawy prawne, wa¿ne terminy
Nowe i Globalne Podej¶cie
Dyrektywy Nowego Podej¶cia i normy zharmonizowane
Wa¿ne zagadnienia - najczê¶ciej zadawane pytania
Oznakowanie CE: paszport na rynki Unii Europejskiej
Jakie wyroby musz± mieæ oznakowanie CE
Krok po kroku do oznakowania CE
    
   Eksperci serwisu
Archiwum pytañ i odpowiedzi
Masz pytania - zwróæ siê o pomoc do Zespo³u Ekspertów
    
   Przewodniki
Maszyny
Emisja ha³asu
Sprzêt niskonapiêciowy
Urz±dzenia ci¶nieniowe
¦rodki ochrony indywidualnej
    
   Zamówienia publiczne
Aktualno¶ci
Komentarze
Kwartalnik
 
Forum
    

  CE - przewodnik
 
Oznakowanie CE: podstawy prawne, wa¿ne terminy/ Nowe i Globalne Podej¶cie
  Wzajemne uznawanie przepisów technicznych w krajach Unii Europejskiej

Swobodny przep³yw towarów to, obok zasad swobodnego przep³ywu osób, kapita³u i us³ug, fundament wspólnego rynku europejskiego. Prawodawstwo europejskie d±¿y do niwelowania barier w handlu oraz do wzajemnego uznawania i ujednolicenia procedur handlowych, technicznych i innych. W handlu takie ewentualne bariery i uci±¿liwo¶ci mog± powstaæ m.in. w efekcie przyjmowania ró¿ni±cych siê od siebie krajowych norm i przepisów technicznych. Dlatego te¿ jednym z g³ównych celów porozumieñ traktatowych by³a liberalizacja handlu (czyli eliminacja barier w swobodnym przep³ywie towarów miêdzy sygnatariuszami traktatów).

W artyku³ach 28 i 29 Traktatu ustanawiaj±cego Wspólnotê Europejsk± w 1957 roku czytamy, ¿e w obrotach miêdzy pañstwami cz³onkowskimi zakazane s± ograniczenia ilo¶ciowe w przywozie (wywozie) oraz wszelkie podobne im w skutkach ¶rodki. Jest to wiêc zakaz nak³adania ograniczeñ ilo¶ciowych lub równowa¿nych w obrocie towarowym miêdzy pañstwami cz³onkowskimi. Zasad± jest, ¿e wyrób umieszczony na rynku zgodnie z prawem w jednym z pañstw UE nie mo¿e byæ kwestionowany przez pozosta³e pañstwa cz³onkowskie UE. Wyroby legalnie wytworzone lub wprowadzone na rynek w jednym pañstwie korzystaj± ze swobody przep³ywu towarów w obrêbie ca³ej Wspólnoty. Pojêcie ¶rodków równowa¿nych odnosi siê tak¿e do krajowych przepisów technicznych obowi±zuj±cych w poszczególnych pañstwach cz³onkowskich.

Jeden z kolejnych artyku³ów Traktatu (artyku³ 30) dopuszcza jednak wyj±tki od ogólnej zasady dotycz±cej swobodnego przep³ywu towarów: Przewiduje on mo¿liwo¶æ ustanowienia ograniczeñ swobodnego przep³ywu towarów w postaci krajowych przepisów uzasadnionych m.in. wzglêdami porz±dku publicznego, bezpieczeñstwa publicznego; ochron± zdrowia oraz ¿ycia ludzi i zwierz±t lub te¿ ochron± w³asno¶ci przemys³owej i handlowej. Ustanowione zakazy i ograniczenia nie powinny jednak stanowiæ ¶rodków samowolnej dyskryminacji ani ukrytego ograniczania przep³ywu towarów miêdzy pañstwami cz³onkowskimi. Powinny one równie¿ byæ proporcjonalne do wagi zagadnienia. Przepisy takie podlegaj± ocenie i akceptacji przez pañstwa cz³onkowskie (wed³ug zasad okre¶lonych w dyrektywie 98/34/WE o wymianie informacji, zmienionej dyrektyw± 98/48/WE).

Zgodnie z tymi przepisami pañstwa cz³onkowskie zobowi±zane s± do zg³aszania pozosta³ym krajom UE oraz Komisji Europejskiej projektów przepisów technicznych i norm. Od momentu powiadomienia Komisji o zamiarze wprowadzenia nowych przepisów technicznych obowi±zuje trzymiesiêczny okres moratorium, w czasie którego prace nad projektem powinny byæ wstrzymane. W okresie moratorium Komisja oraz pañstwa cz³onkowskie maj± mo¿liwo¶æ zg³aszania zastrze¿eñ. Je¿eli zastrze¿eñ tych nie zg³osz±, wówczas przepisy krajowe mog± zostaæ przyjête. Je¿eli jednak pojawi³y siê zastrze¿enia, okres moratorium przed³u¿ony zostaje o kolejne trzy miesi±ce. W przypadku, gdy projekt przepisów dotyczy zagadnieñ, co do których przedstawiono ju¿ propozycjê nowej dyrektywy, okres wstrzymania wynosi 12 miesiêcy. W szczególnych przypadkach okres dwunastomiesiêczny jest wyd³u¿any do 18 miesiêcy, a okresy trzymiesiêczne do czterech miesiêcy.

Podobne zasady przyjêto w stosunku do projektów krajowych norm technicznych. Wyj±tkiem od opisanych wy¿ej regu³ jest natychmiastowe wprowadzanie nowych przepisów krajowych w sytuacjach wymagaj±cych pilnej reakcji oraz zwi±zanych z ochron± zdrowia i bezpieczeñstwem.

Podstawowym ¶rodkiem do eliminacji barier technicznych w handlu jest ujednolicenie wymagañ technicznych w skali Unii Europejskiej poprzez harmonizacjê prawa. Najczê¶ciej stosowanymi do harmonizacji prawa w UE aktami prawnym s± dyrektywy adresowane do pañstw cz³onkowskich, które s± zobowi±zane do wprowadzenia ich postanowieñ do w³asnego prawa krajowego.

  Czym jest Stare Podej¶cie

Przed zapoznaniem siê z zasadami Nowego Podej¶cia warto po¶wiêciæ nieco uwagi tzw. Staremu Podej¶ciu, tym bardziej, ¿e dyrektywy Starego Podej¶cia s± wci±¿ obowi±zuj±ce w dziedzinie np. motoryzacji, produktów ¿ywno¶ciowych, produktów chemicznych i lekarstw.

Zadaniem dyrektyw Starego Podej¶cia by³o okre¶lenie szczegó³owych przepisów technicznych zastêpuj±cych przepisy poszczególnych krajów lub obowi±zuj±cych alternatywnie do tych przepisów. Mia³y one charakter zbli¿ony do norm technicznych i w znikomym stopniu uwzglêdnia³y dorobek normalizacji, zw³aszcza normalizacji europejskiej. Za pomoc± dyrektyw Starego Podej¶cia Wspólnota stara³a siê usuwaæ bariery techniczne poprzez ujednolicanie szczegó³owych wymagañ technicznych dotycz±cych wytwarzania wyrobów. Doprowadzi³o to do tworzenia prawa o tre¶ci ¶ci¶le technicznej, odpowiadaj±cej indywidualnym wymaganiom dla ka¿dej kategorii wyrobów. Opracowanie takich dyrektyw na szczeblu Rady Unii Europejskiej by³o trudne i nieefektywne, tym bardziej ¿e wymaga³o jednomy¶lno¶ci Rady.

Cech± charakterystyczn± wiêkszo¶ci dyrektyw Starego Podej¶cia by³a ich opcjonalno¶æ: chocia¿ pañstwa cz³onkowskie mia³y obowi±zek uznawania i dopuszczania na swój rynek wyrobów zgodnych z wymaganiami dyrektywy, nie mia³y jednak obowi±zku wycofania w³asnych przepisów krajowych, nawet je¶li nie by³y one zgodne z dyrektyw±. Kontrolê zgodno¶ci z przepisami dyrektywy sprawowa³y wyznaczone organy pañstwowe.

Tym samym Stare Podej¶cie nie przynios³o znacz±cego postêpu w dziedzinie harmonizacji technicznej. Istotny krok w tym zakresie dokonany zosta³ dopiero w ramach wprowadzenia zasad Nowego Podej¶cia.

  Nowe Podej¶cie do harmonizacji i normalizacji technicznej

Uchwa³± Rady z 1985 roku wprowadzona zosta³a nowa metoda i polityka tworzenia przepisów technicznych nazwana Nowym Podej¶ciem do harmonizacji i normalizacji technicznej.

Uchwa³a Rady wprowadzi³a nastêpuj±ce zasady:
  • wymagania techniczne zawarte w zharmonizowanym prawie zosta³y ograniczone do wymagañ zasadniczych;
  • umieszczane na rynku UE i oddawane do u¿ytku mog± byæ tylko wyroby spe³niaj±ce wymagania zasadnicze;
  • opracowanie szczegó³owych specyfikacji technicznych zgodnych z wymaganiami zasadniczymi zawartymi w prawie powierzone zosta³o europejskim organizacjom normalizacyjnym (w formie zlecenia opracowania norm zharmonizowanych);
  • stosowanie norm zharmonizowanych lub innych norm pozostaje dobrowolne i wytwórca mo¿e zawsze zastosowaæ inne specyfikacje techniczne w celu spe³nienia wymagañ zasadniczych;
  • wyrobom wykonanym zgodnie z normami zharmonizowanymi przys³uguje przywilej domniemania zgodno¶ci z odpowiednimi wymaganiami zasadniczymi.

Nowe Podej¶cie mo¿e byæ stosowane tylko wówczas, gdy istnieje realna mo¿liwo¶æ spe³nienia wymagañ w formie wymagañ zasadniczych. Niektóre wymagania, np. dotycz±ce substancji niebezpiecznych, nie mog± byæ sprecyzowane w sposób ogólny, tak wiêc do nich stosowane jest nadal Stare Podej¶cie. Dla dyrektywy Nowego Podej¶cia musi byæ okre¶lona wystarczaj±co jednolita szeroka gama wyrobów lub identyfikowalne zagro¿enie o charakterze horyzontalnym (ogólnym).

  Spójne zasady oceny zgodno¶ci (Globalne Podej¶cie)

Oprócz zasad Nowego Podej¶cia niezbêdne s± tak¿e warunki umo¿liwiaj±ce wiarygodn± ocenê zgodno¶ci. Uchwa³a Rady Unii Europejskiej z 1989 roku w sprawie Globalnego Podej¶cia do certyfikacji i badañ daje wytyczne dla polityki wspólnotowej w sprawie oceny zgodno¶ci, uzupe³niaj±cej Nowe Podej¶cie:
  • w celu zapewnienia spójnego podej¶cia do oceny zgodno¶ci wyrobów w przepisach Wspólnoty, nale¿y okre¶liæ jednolite czê¶ci sk³adowe tej oceny (modu³y), obejmuj±ce fazy projektowania i wytwarzania;
  • nale¿y równie¿ okre¶liæ kryteria stosowania okre¶lonych procedur, kryteria dzia³alno¶ci jednostek wykonuj±cych te procedury oraz kryteria stosowania oznakowania CE;
  • uogólniono stosowanie norm dotycz±cych zapewnienia jako¶ci (seria EN ISO 9000) i wymagañ stawianych jednostkom oceniaj±cym zgodno¶æ (seria EN 45000)
  • promowane s± systemy akredytacji, stosowanie technik porównawczych, porozumienia o wzajemnym uznawaniu;
  • przewiduje siê programy realizowane w celu zmniejszenia ró¿nic miêdzy pañstwami cz³onkowskimi w istniej±cych infrastrukturach zapewnienia jako¶ci (takich jak systemy metrologiczne, systemy wzorcowania, laboratoria badawcze, jednostki certyfikuj±ce i inspekcyjne, jednostki akredytuj±ce);
  • promowane jest zawieranie porozumieñ o wzajemnym uznawaniu, wspó³pracy i pomocy technicznej miêdzy UE i krajami trzecimi.

Globalne Podej¶cie zosta³o uzupe³nione Decyzj± Rady 90/683/EWG, zast±pion± nastêpnie przez Decyzjê 93/465/EWG z 1993 roku. Decyzja ta ustala ujednolicone ¶cie¿ki i elementy sk³adowe oceny zgodno¶ci w ramach Nowego Podej¶cia, czyli tzw. modu³y, jak równie¿ zasady nanoszenia i stosowania oznakowania zgodno¶ci CE.

System modu³owy podzieli³ procedury oceny zgodno¶ci na szereg osobnych operacji (tzw. modu³ów). Modu³y s± ró¿ne w zale¿no¶ci od stopnia zaawansowania wytwarzania wyrobu (np. faza projektu, prototypu, produkcji), sposobu oceny zgodno¶ci (np. sprawdzenie dokumentacji, zatwierdzenie typu, zapewnienie jako¶ci) oraz osoby, która przeprowadza ocenê (czyli producent albo strona trzecia).

Tak wiêc ocena zgodno¶ci wed³ug Globalnego Podej¶cia mo¿e opieraæ siê na:
  • wewnêtrznej kontroli dokonywanej przez producenta podczas projektowania i produkcji;
  • badaniach typu przeprowadzanych przez stronê trzeci± w po³±czeniu z wewnêtrzn± kontrol± produkcji przeprowadzan± przez producenta;
  • badaniach typu lub projektu przez stronê trzeci± w po³±czeniu z zatwierdzeniem przez stronê trzeci± wyrobu lub systemu zapewnienia jako¶ci produkcji lub weryfikacj± produkcji przez stronê trzeci±;
  • weryfikacji jednostkowej projektu i produkcji przez stronê trzeci±, albo
  • zatwierdzeniu pe³nego systemu zapewnienia jako¶ci przez stronê trzeci±.

Dyrektywy Nowego Podej¶cia przyjête przed opublikowaniem zasad Globalnego Podej¶cia nie zawsze s± zgodne, lub s± zgodne czê¶ciowo z podej¶ciem modu³owym.


   Patronat




 
   Partnerzy serwisu
 
   Pomó¿ nam tworzyæ
   serwis oznaczenie-ce.pl

oceñ serwis i jego
   narzêdzia
podpowiedz co nale¿y
   zmieniæ, a co warto
   kontynuowaæ

Wpisz swoje uwagi
i prze¶lij je do nas
Twój e-mail:
 
 
 
Promujemy:
www.na-mazurach.pl - czarter jachtów na Mazurach, mazurska prognoza pogody, Mazury - przewodnik, mapa Mazur
www.karta-rabatowa.pl - ¯eglarska Karta Rabatowa: czarter jachtów na Mazurach, czarter jachtów morskich, rejsy morskie, szkolenia ¿eglarskie